Jdi na obsah Jdi na menu

Pomáhají v boji proti Islámskému státu: Jaká je letecká vyzbrojenost států GCC?

27. 12. 2015

Úderů proti nebezpečně expanzivnímu Islámskému státu se účastní kromě západních států a členů NATO i pět spolupracujících arabských států. Samozřejmě, že účast těchto zemí v operaci proti nebezpečnému islámskému fundamentalismu má hlavně politický podtext, že ne všechny arabské státy jsou zdrojem islámského terorismu. Celý svět si ovšem i tak může připomenou, že armády bohatých monarchií v Perském zálivu mají k dispozici hodně početná a moderně vybavená letectva, která navíc se zvyšujícím se napětím v oblasti Perského zálivu nakupují další a modernější vojenskou techniku.

 

Do vojenské operace proti Islámskému státu se zatím zapojilo devatenáct států, kromě dvanácti stálých členů NATO je to ještě Austrálie a Nový Zéland a také pět arabských zemí, a to sice Jordánsko, Saudská Arábie, Sjednocené Arabské Emiráty a Katar. Kromě Jordánska se jedná o země, které jsou členy organizace nazvané Rada pro spolupráci zemí v oblasti Perského zálivu, nebo-li GCC (Gulf Cooperation Council). Do této organizace patří i zbylé dvě monarchie v oblasti Perského zálivu, a to Kuvajt a Omán.

 

Saudská Arábie: Velmoc mezi arabskými armádami

 

Všech šest zemí organizace GCC představuje významné importéry vojenské techniky na světě, přičemž Saudská Arábie a Sjednocené Arabské Emiráty (SAE) jsou dokonce v první světové pětce importérů této techniky. Především Saudská Arábie se nikterak netají tím, že svůj zbrojní arsenál chce zdokonalit tak, aby nebyla „pouze“ velmocí v oblasti Středního východu, ale její vojenské ambice míří mnohem výše. I proto chce vládní monarchie Saudů rozšířit svůj arzenál letounů AWACS a k pěti strojům E-3A by měly v nejbližší době přibýt menší letouny na bázi typu Saab 340.  Království Saudská Arábie vlastní i osm dalších letounů E-3, které ovšem prodělaly konverzi na průzkumné RE-3A a tankovací KE-3A.

 

Rozsáhlá je také saudská flotila helikoptér, kromě patnácti lehkých Bell 212 a 412 působí v saudsko-arabské armádě i deset vrtulníků AS532 Cougar, které ovšem slouží především k záchranným akcím a na vyhledávání cílů. K dispozici má bezesporu největší arabská vojenská velmoc i dvanáct bojových vrtulníků AH-64A Apache Longbow a plánuje nákup dalších sedmdesáti kusů Pachů. K dispozici má Saudská Arábie i šedesát kusů slavného středního stroje své helikoptérové letky Blafl Hawk (konkrétně S-704-1, UH-60A a UH-60L), patnáct vyzbrojených průzkumných Bell 406CS a šest sanitních vrtulníků AS365N.

 

Do akce proti Islámskému státu nasadila Saudská Arábie  265 nadzvukových letounů. Mimo jiné osm desítek stíhaček F-15 C/D, sedm desítek strojů F-155, přes osmdesát stíhacích bombardérů Tornádo IDS a v minulého roce zakoupených třicet letadel Eurofighter Typhoon. Těchto strojů by armáda Saudské Arábie měla dostat ještě dvaasedmdesát kusů, přičemž dvacet čtyři z nich má být vybaveno radary Captor kategorie AESA. Království Saudské Arábie si navíc podle listu The New York Times objednalo ještě osmdesát čtyři letadel F-155A Saudi Advanced Eagle, vybavených radary AN(APG-63(V)-3 AESA. O těchto strojích se v anglosaském tisku hodně psalo. První letoun této řady se vznesl 20. září 2013 a předpokládalo se předání armádě saudské Arábie již v minulém roce. Kontrakt ale vázne a stroje by měla mít k dispozici nejlépe vyzbrojená monarchie Perského zálivu letos.

 

Nynější svá letadla F-155 hodlá velení armády Saudské Arábie nechat modernizovat v rozmezí čtyřech let. Pro nové letouny navíc Saudové objednali velké počty raket vzduch-vzduch AIM-9X, AIM-120, IRIS-T a Meteor. V rámci obchodu, jehož klíčovou zbraní je nákup stíhaček Typhoon, by měla Saudská Arábie ještě získat sto dva nových cvičných letadel a pětapadesát turbovrtulových letounů PC-21 a pětadvacet strojů sloužících pro výcvik. Podle listu The Washington Post a The Jeruzalem Post už tyto dodávky cvičných letounů začaly minulý rok.

 

Emiráty: Řada lákavých tendrů

 

Páteří letectva Spojených Arabských Emirátů (SAE) je osmdesát stíhacích letadel F-16E!/F Desert Falkon, které mezi verzemi legendární „ef šestnáctky“ patří ke špičkovým strojům. Řada firem se navíc uchází o akvizici při výběrovém řízení SAE na šedesát středních až těžkých letadel, které mají v armádě SAE vystřídat dosavadních sedmašedesát bojových letadel Mirage 2000-9, a to verze DAD, EAD, RAD. Všeobecně se očekávalo, že zmíněný obchod získá na základě přímého zadání francouzská firma Dassault a SAE získá stroje této firmy- renomovaná letadla Rafale, ale nakonec byla vyhlášena veřejná soutěž, které se účastní i firma Typhoon. Kromě nadzvukových letounů, kterými Emiráty disponují stojí jistě za zmínku i arzenál turbovrtulových bojových strojů AT-802 a IOMAX Archangel.

 

The Jeruzalem Post přinesl loni zprávu, že SAE se brzy stanou prvním uživatelem proudových letadel Textron Skorpion. Další nákupy chystají Emiráty i v protizemních zbraních, do své bojové strategie chtějí zařadit střely s plochou dráhou letu Blafl Shahen a protizemních střel SLAM-ER. SAE jsou navíc před uzavřením kontraktu s jihokorejskou vládou o nákupu strojů T-50 Golden Eagle. Letectvo SAE se může chlubit zhruba padesátkou helikoptér, které zahrnují mimo jiné osmnáct těžkých CH-47 Chinook. Ještě větší počet vrtulníků působí ale u pozemních sil Emirátů. SAE budou podle několika na sobě nezávislých zdrojů též prvním exportním kupcem bezpilotních letounů General Atomics Predator XP.

 

Katar: Čeká na dodávky od USA

 

Jedním ze spojenců v boji proti Islámskému státu je i Katar, který vlastní dvanáct proudových letounů typu Mirage 2000-5 (verze EDA a DDA). Své nadzvukové kapacity hodlá výrazně rozšířit, a to prostřednictvím nákupu dvaasedmdesát nových středních nebo těžkých univerzálních letounů. Katar navíc už dlouho jedná o nákupech s francouzskou firmou Dassault o nákupech strojů Rafale, ale zároveň jedná o nákupu letadel typu Typhoon.

 

Velkou expanzi čeká katarský arzenál helikoptér, nyní sice disponuje „pouze“ dvanácti staršími francouzskými stroji SA341/342 a stejným počtem vrtulníků Westland Commandop. Všechny starší vrtulníky by ale měly opustit armádu Kataru a být nahrazeny dodávkami z USA, konkrétně by měl Katar obdržet od Spojených států dvanáct bitevníků AH-64E Apache Guardian a stejný počet středních UH-60M a k tomu ještě dvaadvacet námořních MH-60. Katar jedná také o nákupu těžkých přepravnících CH-47F Chinook. Navíc Katar nyní realizoval nákup s dalším členem NATO, a to sice s Tureckem, od kterého zakoupil taktické bezpilotní letouny Bayraktar s dosahem 250 kilometrů od turecké firmy Baykar Makina.

 

Bahrajn: Problémy s islámskou opozicí

 

Další spojenec Severoatlantické aliance z řad zemí království v Perském zálivu spoléhá primárně na letouny F-16c/D, kterých vlastní jednadvacet. Nejsou to však jediné nadzvukové stroje, kterými Bahrajn disponuje. Vlastní také šestnáct strojů lehké kategorie F-SE/F Tiger II, které ale podle oficiálních zdrojů by měly být do budoucna ze zbrojního arzenálu Bahrajnu vyřazeny a nahrazeny novými nadzvukovými letadly, buď Typhoon, ale ve hře je i jednání královské rodiny z Bahrajnu o nákupu strojů Rafale, Gripen a F-35 Lightning II. Pro výcvik bahrajnské armády zatím slouží zatím devět kusů strojů T67 Firefly a proudové Hawk Mk 129. Bahrajn zatím nevlastní vojenská transportní letadla, a tak tyto úkoly zastávají civilní letadla Boxing, Gulfstream a BAE 146.

 

Flotilu vrtulníků Bahrajnu tvoří osmadvacet bitevníků Cobra a dvanáct středních strojů Blafl Hawk. Království Bahrajn již projevilo zájem o nákup mnoha nových typů americké letecké techniky. Vše ale naráží na skutečnost, že samotné Spojené státy pozastavily roku 2011 dodávky zbraní do Bahrajnu, jelikož v této monarchii sílí protestní hnutí místních islámských fundamentalistů. To Bahrajnu komplikuje rozvoj své armády, bojovou připravenost a zejména nákup nových bitevních akvizicí.

 

V současné době se země, které jsou státy GCE a podílejí se na leteckých úderech proti Islámskému státu na území Sýrie, ale nikoliv Iráku, jsou velmi důležitou součástí aliance ozbrojených sil bojujících proti Islámskému státu. A to především z politických a náboženských důvodů. Navíc tyto země představují velký potenciál pro investice zbrojních firem. Zajímavostí jistě je, že leteckých úderů proti Islámskému státu se zúčastnil coby pilot saudsko-arabských vzdušných sil v kokpitu letadla F-15 i syn korunního prince Saudské Arábie Chalkid bin Salman a v kokpitu jednoho z letadel F-16E seděla i první bojová pilotka letectva Spojených Arabských Emirátů Mariam al-Mansuri.

 

Václav Prokůpek

 

Použité zdroje: The Washington Post, New York Times, The Jeruzalem Post , Lockheed Martin a USAF